2013. július 26., péntek

Csúnya, gonosz vegyületek

Már vagy 8 hónapja küzdök a múlni nem akaró ekcémával a kezeimen: a bal kezemen indult a jegygyűrűmnél (először aszittem attól van, de vszeg csak ott kapott a bőröm a legkevésbé levegőt, maradt ott láthatatlan lerakódott kiváltó anyag, vagy mittomén), aztán "elterjedt" az egész tenyerem, ujjaimon, majd átment a jobb kezemre is. Először azt csinálja, hogy viszket, piros, ha vakarom, ég, és ha közelről jól megnézzük, icipici hólyagocskák vannak. Aztán a viszketés elmúlik, ekkorra a bőröm úgy kikészül (vagy csak magától, vagy ha nem bírom megállni, a vakarástól:S ), hogy totál kiszárad, húzódik, hámlik. Aztán kezdődik az egész elölről..
Mivel kb. a terhesség elején kezdődött, simán lehet, hogy a terhességtől van, és a szüléssel elmúlik, - egyik bőrgyógyász ezt mondta, a másik meg azt, hogy kizárt, hogy köze van hozzá, hát nemsokára megtudjuk.
Na szóval, első körben a konkrétan használt drogériai termékeket kezdtem el kizárni, de egyik sem vezetett célra, mindig mikor már azt hittem, elmúlik, újra kezdődött (Ezzel a kísérlettel úgy el is telt 7 hónap...).
Mivel hallottam már fél füllel, hogy bizonyos összetevők a kozmetikai cikkekben (na meg a kajákban is), de egészségtelenek, gondoltam, akkor most összetevőket kezdek el kizárni, és hát akkor olyanokat, amiket "szidnak". Találtam is a mindenki által ajnározott (who the f..k is) Antal Vali oldalán egy összefoglalót "18 legkockázatosabb vegyületcsoport, amit érdemes kitiltanod a fürdőszobádból" címmel. Persze nem vagyok róla 100%-ig meggyőződve, hogy minden úgy van, ahogy le van ebben írva, de úgy vagyok vele, hogy egy próbát megér, ártani nem árt, most igyekszem ezeket kiiktatni. Vagyis azért nem az összeset, azért nem dobáltam ki mindent, de most már ha új cuccot veszek, akkor olyat, amiben ezekből nincs semmi.

Na és a lényeg, 2 dologra "cuppantam rá" kimondottan:

1. Paraffin:
  • erősítik a gyulladásra való hajlamot, és a gyulladással együtt járó bőrbetegségek kialakulását
    (sömör, ekcéma, hiperkeratózisok, szeborrea, rozácea, egyéb bőrgyulladások)

    nekik és az SLS/SLES-nek köszönhetjük azt a bizonyos "száraz, húzódó, viszkető érzés"-t
  • a babák bőrére nézve életveszélyesek, ugyanis nem engedik
    kialakulni a bőr természetes védelmét (bőrimmun) ellátó savköpenyt (pH 6-7), azaz a
    bőrfelszíni emulziót
  • eltömítik a pórusokat, ezáltal blokkolják a bőr természetes élettani folyamatait: a légzést, az
    anyagcserét és a kiválasztást
  • akadályozzák a bőr méregtelenítését
  • élettelenné, törékennyé teszik a bőrt a megszűnt funkciók miatt
    gátolják a bőr természetes kopását, aminek a következménye a megvastagodott szaruréteg
  • elősegítik a mitesszerek és a pattanások kialakulását
  • egy láthatatlan (fel nem szívódó) réteget képeznek a bőrre, amely megakadályozza a bőr
    légzésével együtt járó párolgást, vagyis azt a természetes vízleadást, ami az egészséges bőr
    hőháztartása szempontjából nélkülözhetetlen (érdekes módon ezt a gyártók előnyként tüntetik
    fel a terméken a hidratáltság szempontjából, ami persze nem így van, mert a bőr
    hidratáltsága a vízmegkötő faktorok munkájától, és az ivással elfogyasztott vízmennyiségtől
    függ!)
Persze kicsit rákerestem, és vannak akik ezt vitatják.
De akkor sem értem, hogy: mit keres a gyógyszertári hidratáló alapkrémben meg a mosdókrémben ez a vitatott vegyület....Merthogy ezeket írta fel a bőrgyógyász nekem ekcémára, és ugyanezeket a krémeket írja fel az összes gyerekorvos a babáknak a popsikrémmel egyetemben, mondván, hogy ezek a tuti ártalmatlan cuccok.
Utánanéztem, és arra bukkantam, hogy pl. a Rossmann Extrasensitive termékcsaládjában (fürdető, popsikrém, popsitörlő, stb.) aztán semmi káros nincs, legalábbis semmilyen összetevőjére senki nem mutogatott még, hogy az volna. Tehát ha ők meg tudják csinálni ilyenre, akkor más mér nem? Úgyhogy most úgy döntöttem, hogy én is ezt a termékcsaládot használom (hiába hiányoznak a kellemes illatanyagok), illetve Zozinál is ezeket fogjuk, aztán meglátjuk.
Szóval miután volt egy olyan köröm, hogy azt gondoltam, hogy a gyógyszertárban készülő kencékben maradéktalanul meg lehet bízni, mer azok nem a csúnya kapitalizmus termékei, rá kellett jönnöm, hogy ez nem így van....

2. Parabének:
  • bőrirritációt, kontakt dermatitist és kontakt bőrallergiát okozhatnak. 
  • ösztrogén utánzatok: a butylparaben és isobutylparaben hatása a legerősebb, ezt követi apropylparaben, ethylparaben és methylparaben. A túl nagy mennyiségű ösztrogén mellrák, petefészekrák, méhrák és hererák okozója, és hatása van az embrió fejlődésre is.
Na ezen akadt meg a szemem nagyon! "Ösztrogén"..."hatása van az embrió fejlődésére"...
Mit is csinál az ösztrogén?:
"Az ösztrogének a szteroid hormonok közé tartozó vegyületek, melyek a petefészekben, a méhlepényben és a herékben termelődnek. Legfontosabb szerepe a másodlagos női nemi jellegek kialakítása...Terhesség alatti szerepe ma még kevésbé ismert, az azonban feltételezhető, hogy a hormonnak a magzati szervfejlődés szempontjából is kiemelt szerep jut. Az ösztrogének szintje megnő a várandósság során, aminek az az oka, hogy a méhlepény is nagyobb mennyiségben kezdi termelni"
Tehát mi van, ha összefüggés van az ekcémám, és Zozi petefészek cisztája között??? Mi van, ha ezek a csúnya parabének, amiket magamra kentem, okozták mindkettőt? Vagy az ekcémára felírt minimális mennyiségű szteroidot tartalmazó kencék (merhogy az ösztrogén is szteroid, bár nem tudom pontosan, hogy az micsoda is, csak a szóegyezés ragadt meg), amiket igyekeztem minimálisan használni, azok fokozták az amúgy is nagy ösztrogén termelést? Vagy valami ilyesmi?...Csak találgatok, nem vagyok doki, de könnyen lehet, hogy itt van valamilyen összefüggés, sajnos...
De azt hiszem, ezt már sose fogjuk megtudni, és sose fogja senki bebizonyítani, mint ahogy maradéktalanul azt sem, hogy amiket nap mint nap használunk, fogyasztunk, hogy befolyásolják a testünket...
Minden esetre, amit meg tudok tenni, azt megteszem, és a parabénes cuccokat úgy, ahogy van, kiiktattam, szerencsére, amiben volt, azok általában már úgyis a végüket járták, úgyhogy így a spórolós oldalam sem tiltakozott nagyon a kidobásuk ellen.

Azért érdemes ezeken a dolgokon is elgondolkozni....

12 megjegyzés:

  1. Szia, az Antal Vali oldalán kivétel nélkül bármiről megtalálod, hogy káros, szóval én azzal kapcsolatban eléggé szkeptikus vagyok. Mindegy, mi nagyon elégedettek vagyunk a gyógyszertári mosdókenőccsel, én semmi mást nem vagyok hajlandó a babára kenni, az tuti.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaja, én is kicsit túlzásnak érzem, de konkrétan erről a 2 cuccról máshol sem írnak jobbakat, és ha megtehetem, hogy mellőzöm őket, akkor egy próbát megér. Aztán majd lehet, hogy változik a dolog, szeretek mindent fenntartással kezelni:)

      Törlés
  2. A baratnom brutal 15 evig tarto ekcemajat vegul a sajtfogyasztasrol valo leszokas szuntette meg, mintha elvagtak volna.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jajj,egyelőre csak remélem, hogy nem valami kaja okozza...

      Törlés
  3. Nekem tini koromban volt ugyanez, az ujjaimon ekcéma volt. A hormonális változás hozta elő, majd mikor átállt a szervezetem, magától elmúlt. Közben kaptam ugyan hydrochortison kenőcsöt rá, ami tünetileg segített, bár ha jól tudom, az szteroid. Szóval lehet, hogy csak a terhességed alatt van, később nem lesz, amikor a hormonszintek visszarendeződnek majd szülés, szoptatás után. Addig ha kizárod az említett nem bio összetevőket, rosszat nem tehetsz vele :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaja, én is ebben bízom,az lenne a legjobb...hiányoznak a szagos tusfürdők. :)

      Törlés
  4. nekem terhesség alatt semmi bajom nem volt a bőrömmel,még a pattanásaim is elmúltak kb :))) azonban szülés után, szoptatás alatt nagyon durva ekcémám jött ki. mielőtt elmentem bőrgyogyihoz kipróbáltam sókrémet, haliclar nevű homeopátiás szert,de egyik sem segített,csak az elecom nevű kenőcs.
    csongorkának a fején is az volt amit te is láttál. kiderült,h az nem koszmó,hanem ekcéma. a gyerekdoki felírt neki is ilyen elocom nevű kenőcsöt persze neki higítva ilyen-olyan cuccal.
    szerintem nekem azért jöhetett ki,mert sok ch-t vettem magamhoz, de ez csak az én véleményem :)))
    télen voltam ekcémás és friss anyuka,ezért gondoltam beadatom magamnak az influenza oltást,mert pici baba sok látogató és neki nem lehet beadni. na a házi dokim mondta,h ő nem adná nekem be az oltást,mert nagyon nagy a gyulladt felület és nem biztos,h jót tenne nekem. úgyh ezt is majd érdemes meggondolnod,utána járnod ha szoptatás alatt nem múlna el. habár lehet,h a te házidokid simán beadja neked az oltást és nem annyira aggódos mint az enyém.
    Timssz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszke a jó tanácsot az oltással kapcsolatban, remélem, addigra elmúlik.
      (Tény, hogy sajna több ch-t eszem a terhesség alatt, mint előtte, elkanászodtam, mivel a cukorszintemmel nem volt baj:S )
      A következőnek, - ha még kell - megnézem ezt az elocomot magamnak.

      Törlés
  5. Szia!

    andi565 vagyok a BMC-s fórumról.
    Az ekcéma biztos hogy összefüggésben van a terhességgel, mert nekem is akkor jött ki. Most már semmi nyoma. Terhesség alatt nekem a Dermalex Repair krém segített.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Andi! Nem is tudtam, hogy olvasol:) Nem akarom elkiabálni, de úgy néz ki, valami bevált, mert most olyan szép a kezem, mint az elmúlt fél évben soha....de ha még neadjaasors, szükség lenne rá, kipróbálom ezt a krémet is, köszi a tippet!

      Törlés
    2. Persze, hogy olvaslak, ha már a fórumra nem jössz jó ideje :)
      Drukkolok nagyon, hogy könnyű és szép szülésed legyen, mint nekem!

      andi565

      Törlés
    3. jójó, valóban, már úgy gondoltam, a BMC-vel legalább nem stresszelem magam:S Köszi a drukkot, legyen úgy:)

      Törlés