2013. június 7., péntek

Őssejt mizéria

Korábban fogggalmam sem volt róla, hogy mi ez az őssejt izé, csak tudtam, hogy van ilyen levétel.
Aztán a várandósság elején innen-onnan környékeztek meg az "őssejt-ügynökök", ami rém idegesítő volt, ezért úgy, hogy nem tudtam semmit az egészről, zsigerből mondtam, hogy nem kell nekünk ilyen, pont.
Aztán egyszer csak úgy voltam vele, hogy mégis utána kéne nézni, mi is ez, úgyhogy rákerestem, és természetesen első körben a "piac árusaiba" bukkantam, és az ő oldalaikról tájékozódtam. Ekkor azt éreztem, hogy szörnyű anya lennék, ha ezt nem tenném meg a gyerekemért, és sose bocsátanám meg magamnak, ha később azért lenne beteg, mert ezt elmulasztottuk. Egyébként Mo-n 4 "bank" szakosodott erre: a Sejtbank, a Krio, a Humancell és a Cord Blood Center. Csináltam is egy összeshasonlító xls-t:) az árakról, mert hát szempont volt hogy mi az a konstrukció, amiben ezt a nem kevés pénzt ki tudnánk perkálni. Egyébként durva a skála, mert az árak 435 900Ft és 1 203 000 Ft között mozognak, attól függően, hogy hol, és milyen részletfizetéssel szerződik az ember. (Mindegyiknél azt vettem alapul, hogy legyen köldökzsinór és köldökzsinórvér levétel is, semmi más extrát.) Mivel kijött, hogy a Krionál lenne a legolcsóbb az a konstrukció, ami nekünk belefér (=ne kelljen nagy kezdőrészletet fizetni), és őket pont a Hepinetnél "kínálgatták", gondoltam, ha úgyis megyünk még egy ultrahangra hozzájuk, kérek akkora ilyen "tanácsadást" (jó vicc így hívni), és ha minden klappol, megkötjük velük a bizniszt.
Aztán hogyhogy nem, továbbmentem vhogy a témában, és azért előkerült egy ellenvélemény. Aztán még egy. És még egy. Ezért rákerestem most már szélesebb körben (a tukmálók oldalain kívül is).
A talált infóknak remek kis összefoglalójaként találtam egy viszonylag pártatlan írást róla Dr. Földes Gábor belgyógyász, kardiológus adjunktus, a Semmelweis Egyetem Kardiológiai Központ őssejt-laboratóriuma vezetője nevével fémjelezve. E szerint, illetve kiegészítve innen onnan:

Miért IGEN?:
  • Fájdalommentes, nem jár veszéllyel.
  • Ma még csak a vérképző rendszeri betegségek  kezelésében használják, de olyan dinamikusan
    fejlődik a kutatása ezen területnek, hogy 20 év (ennyi az alap tárolási idő) alatt számtalan
    gyógyító eljárásban alkalmazhatják majd.
    És ha csontvelő-átültetés válik szükségessé, nem könnyű gyorsan donort találni, míg a saját köldökzsinórvér-betét 1-2 hét alatt felvehető.
  • Az újszülött köldökzsinórvéréből származó őssejtek akár testvérein is 25% eséllyel segíthetnek.
Miért NEM?:
  • A vérképző rendszer megbetegedés miatti őssejt-transzplantáció szükségességének esélye 1:560 000.
  • Csak a szerzett - mérgezés, sugárzás vagy vírus hatására bekövetkező - csontvelő-elégtelenség esetén transzplantálható aggályok nélkül, tehát pl. leukémia esetén nem, mert az genetikailag kódolt.
  • A csontvelőben és a keringő vérben életünk végéig találhatók őssejtek, amit rutineljárással ki tudnak nyerni.
  • A születéskor vett köldökzsinórvér mennyisége nagyon változó lehet, sokkal több őssejt nyerhető csontvelővétel vagy a perifériás keringésből való kigyűjtés által.
A fentiek alapján Pé is és én is egymástól függetlenül arra jutottunk, hogy nem vetetjük le. Ezt bennem fokozta az a tény is, hogy a Hepinetnél szépen elfelejtették a tanácsadásunkat (ejnye, 1 rossz pont), így ezt egy jelnek vettem, illetve visszasejlett a kezdeti, ez az "egész csak egy jó üzlet" érzésem is, mivel ha ez tényleg olyan fontos lenne, akkor nem kéne ugye annyira nyomulniuk az ügynököknek, és a leendő szülők szépen maguktól járulnának eléjük.
Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy rossz dolog, mert hát ugye ártani biztosan nem árt, csak hát ahhoz képest, hogy mennyire hasznos, túl drága szerintem...ha lenne nagyon sok pénzünk, levetetném.
Szóval, elvileg ez a végső álláspontunk, hacsak Surányi doki nem győz meg valamivel, mikor jövő héten kikérem a véleményét.

Én azt mondom, mindenki döntsön belátása szerint, így se, úgy se lesz ettől rossz szülő.

2 megjegyzés:

  1. Hm, ez nagyon érdekes, "elteszem" magamnak ezt a bejegyzéseidet i! (mint a nevek xls-t :))

    VálaszTörlés