2013. december 11., szerda

Petefészek ciszta magzat-, majd baba korban - összefoglaló 2.

Na szóval, összefoglalom, hogy mi a helyzet Zozi cisztájával, már csak azért is, hogy hátha idetéved egy hasonló cipőben járó anyuka, és jól megnyugtassam, nekem is jól jött vlna anno egy ilyen bejegyzés.
Szóval, még a várandósság alatt egy bejegyzésben összegyűjtöttem, milyen infókat találtam a neten, most pedig következzék a születés utáni kortörténet:

Zozit a születés után 2 naposan még helyben a Flórban megvizsgálták ultrahanggal, de mivel  - az ottani "fő gyerekdoki" elmondása alapján - az ő kütyüjük és szakértelmük nem specifikálódott erre a problémára, beszerveztek másodvéleményre minket a SOTE 1. Gyerekklinikára. Egyébként ők azt mondták, hogy a ciszta "rendben van", nincs vele komplikáció, csak a méret az, ami nekik határeset.. Úgyhogy mi a kórházból kiengedéskor nem hazajöttünk, hanem előtte tettünk ott egy kis kitérőt (képzelhetitek mekkora stressz volt ez azért...)
A SOTE-n Kiss Imre gyereksebészhez kerültünk, aki nagyon kedves, még a mobilszámát is megadta, látszik, hogy a hivatásának él. Itt is ultrahangoztak egyet, meg megnyomkodta a hasát, de az lett szerencsére, hogy nem kell hozzányúlni, járjunk vissza kontrollra. Ha netán fájna ezért a hasa (na hogy ezt hogy állapítottam volna meg, hogy ezért fáj....), vagy hányna, azonnal menjünk vissza.
Azóta már voltunk jó párszor, egyre ritkább közökkel, szerencsére a cisztával nem történt semmi rossz, hanem szépen csökken a mérete. Legutóbb már alig 1cm-s volt, úgyhogy csak fél év múlva kell már visszamennünk, minden valószínűséggel a "semmiért":)
Úgyhogy eddig (mert nem akarom elkiabálni), szerencsére annyi kellemetlenséget okozott ez a kis piszok, hogy hurcibálnunk kellett Zozit a SOTE-re (egyébként mindig nagyon jól tűrte a vizsgálatot, sose sírt, inkább érdeklődve nézett, imádták is mindig:))

Íme a méretek, mert táblázat mindenképp kell:)
(sehogysem bírtam a táblázatot rendesen bemásolni ide):


Dátum: Méret (mm): Vizsgálta:
születés előtt: 2013.07.11 57x49 Medinice
2013.07.12 53x51 SOTE
2013.07.23 67x55 Beleznay Katalin
2013.08.06 átmérő: 62 Medinice
2013.08.22 56x55 Medinice
2013.08.30 56x47 Medinice
születés után: 2013.09.02 44x30x48 Flór Ferenc Kórház
2013.09.03 48x40x30 SOTE I. Gyermekklinika
2013.09.11 39x16x36 SOTE I. Gyermekklinika
2013.10.07 22x18x17 SOTE I. Gyermekklinika
2013.11.25 legnagyobb átmérő: 10 SOTE I. Gyermekklinika
Update: 2014.06.26-án voltunk még egy utolsó kontrollon, ahol nyoma sem volt a cisztának, úgyhogy ezzel az ügyet letudtuk, szerencsére.


{Öröm az ürömben, hogy így a felelős szülőknek ajánlott, de az OEP által nem finanszírozott hasi UH-t ingyen letudtuk (mert hogy az UH-knál néztek mindent a pocijában, nem csak a cisztát, vicces már ott látni a kis tüszőcskéket a petefészkeiben), ráadásul a koponya Uh is megvolt, mivel egyik alkalommal a Zozi által elvarázsolt bűbáj szonográfus néni csak úgy megcsinálta, minden beutaló, stb. nélkül.}


39 megjegyzés:

  1. Szia. Ne haragudj, hogy ismeretlenül irok neked. Zugolvasód vagyok, es most szeretném a segitségedet vagy a tanácsodat kérni. Vagy csak néhány biztató szót:(( 30 hetes kismama vagyok, kisfiút várok, és a veséjénél találtak egy cisztát, amikor észre vették akkor 18x20 mm volt, 3 hét múlva 21x30 mm lett :( Azt mondták,hogy nagynak számit, de mivel kisfiut várok náluk ez elő szokott fordulni, és a döntö töbségben születés után felszivódik. Látom, hogy nektek is elég nagy volt a ciszta, nektek szülésig ott volt? Mikortól kezdett csökkenni a mérete?Amikor a ciszta nálatok a legnagyobb volt, akkor sem volt az, hogy azt mondták volna, hogy túl nagyra nött, olyan nagyra ami már káros lehet? Tényleg ne haragudj, hogy ismeretlenül zavarlak, de nagyon félek. Köszönöm a segitségedet:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Dehogy haragszom! Azért írtam ezt a bejegyzést, hogy a hasonló cipőben járóknak segítsek:) A legfontosabb, hogy szerintem, ne aggódj:), és bízz a dokiban. Tudom, könnyű mondani, én is aggódtam, de látod, most már kiderült, hogy feleslegesen. Nálunk a szülésig nőtt, stagnált (sztem mivel addig ugyanúgy kapja az "okozó" hormonokat a szervezetedtől) a mérete, szintén elég nagy volt. Születés után határesetnek is mondták, de utána kezdett el csökkenni szépen, és 3 hónaposan már annyira jelentéktelen volt a mérete, hogy azt mondták, majd fél év múlva menjünk csak egy ellenőrző kontrollra, hogy tényleg nincs már ott. Én azt gondolom, remélem, hogy nálatok is így lesz.
      Fent a bejegyzésben van a táblázat a pontos méretekről, azt nem láttad, vagy nem sikerült úgy beszúrnom, hogy átlátható legyen?
      Tényleg ne aggódj, a ciszta úgy általában nem egy borzasztó dolog, ha figyelnek rá, és nálatok figyelnek. Annyi a kellemetlenséggel jár, hogy vinnetek kell majd a picit uh-kra, ami kicsit macerás, de nem fáj nekik, Zozi külön élvezte, érdeklődött:) Mindenképp írj majd a fejleményekről, akár a mai címemre is, de inkább ide, hogy még több megnyugtató fejlemény legyen itt majd másoknak:)

      Törlés
    2. Köszönöm a gyors választ,és a segitséget, próbálok nem idegeskedni, de biztos tudod, hogy nem olyan egyszerű:) De az biztató, hogy nálatok is szülés után kezdett javulni.Mindenképp irok, hogy mi volt a következő vizsgálaton. Mégegyszer köszönöm, hogy ismeretlenül is segitesz:)Lilo

      Törlés
    3. örülök, hogy segíthetek:) És tényleg ne tűnj el, írj a fejleményekről!

      Törlés
    4. Szia. Ma voltam orvosnál, azt mondta ne aggódjak, majd szülés után el fog múlni... könnyen mondja, de már annyira nem aggódok mert látom, a Ti példátokat. 3 hét múlva kell mennem megint, de azt mondta valószinű szülésig ott lesz a ciszta, lehet, hogy nőni is fog, de szülés után meglátom, hogy feleslegesen aggódtam:) Remélem igaza lesz, pontosabban tudom :) addig is jövök olvasgatni téged, főleg ezt a bejegyzést, mert nekem sok erőt ad:) Ha nem baj néha irok neked. Lilo

      Törlés
    5. dejó, hogy adhatok erőt, nekem is jól jött volna:) Mindenképp írj meg minden fejleményt! Ha jól számolok, március végén várható a kiscsaj:)?

      Törlés
    6. Szia. Igen sok erőt adsz, mert bár mindenki azt mondja, hogy az esetek többségében születés után el fog múlni, azért jó látni, hogy nálatok tényleg ez volt. És nálunk is fel fog szivódni:) Az a baj, hogy én is egyből a netet bújtam, ami nem biztos, hogy jó ötlet, alig találtam valamit a magzati cisztákról. Kisfiút várok és március végére, jól számoltál, és azért is irtam neked, mert nálad olvastam azt, hogy idezem "... a 30-35.hét körül szokott kialakulni a kisfiúknál a vesénél, kislányoknál pedig a petefészeknél..."És bár én kisfiut várok, de ami a te kislányodnál volt a petefészeknél, nálunk sajnos a vesénél alakult ki. De minden rendben lesz:) és jó látni, hogy tényleg a szülés után javult nálatok is a ciszta. Lilo

      Törlés
    7. ja, bocs, tényleg, kisfiú, mióta Zozi megfogant, lukas az agyam:) De igen, mindegy a nem, a ciszta ugyanaz a jelleg... igazából rossz is nálam a beidegződött elnevezés, hogy "petefészek ciszta", mivel nem benne van, hanem rajta kívülről.

      Törlés
    8. Szia. Ne haragudj, hogy eddig nem irtam de szerencsére semmi különös nem történt. Nálunk is vesecisztának hivják, de nem benne van, hanem rajta... Múlthéten voltan uhn és mindent rendben találtak a vesénél :)) Jövőhéten hétfőn még megyek egy uhra, szerdán császároznak, és akkor megint megnézik, de már kicsit megnyugodtam. Majd jelentkezek, hogy mi volt, igérem nem ilyen sokára :) Lilo

      Törlés
    9. Semmi gond, észre sem vettem, hogy ennyi idő eltelt....:O
      Drukkolok nagyon! A császár miért kell?

      Törlés
    10. Lilo, remélem, olvasod, kiváncsi vagyok, hogy vagytok?

      Törlés
  2. Szia!

    Én is ismeretlenül írok neked. Tegnap találtam rá a petefészek cisztás összefoglalódra és nagyon nagy segítség volt! Ikrekkel vagyok terhes, egy kislánnyal és egy kisfiúval(spontán, nem beültetéssel...bár ezt csak reflexből mondom mindig, mert ez szokott a kövi kérdés lenni :-) ). A kislánynál találtak egy cisztát, ami picit kisebb a tiéteknél, 4-5 cm közötti még csak, de elég jelentőségteljesen kibuktam, mert a google első keresési eredménye olyan hozzászólásokat írt, ahol születés után egy kis műtéttel el kellett távolítani a cisztát és vele együtt a kis petefészkét is. Persze tudom, hogy marad még egy petefészke, de ki szeretne a lányának ilyen kezdeteket...
    A lényeg, hogy a keddi nőgyógyászati vizsgálat után megnyugtató volt a ti sztoritok. Előttünk még elég sok minden van, mert csak most kezdjük a 32. hetet, bár ők csak 37,5. hétig használhatják max az albérletet. De remélem stagnálni fog a méret és születés után meg összehúzódni. Most a tervezett 3 hét helyett 2 hetente járunk majd kontrollra a végéig, hogy a nőgyógyász szépen végig kövesse.

    Köszi mégegyszer az összefoglalót! Nagy segítség volt!
    Évi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy nem hiába írtam, ne izgulj, nem lesz baj. A kislányom azóta egyébként már lassan 4 éves, egészséges óvodás :)

      Törlés
    2. Szia!

      Terveztem már, hogy írok, de nem sok időm maradt mióta megszülettek az ikrek. A cisztánk még mindig megvan és sajnos elég méretes, olyan 6-8 cm körül van a sebész szerint. Mivel a burok nagyon lágy ezért fokyamatosan változtatja az alakját, így egyik kontrollon nagyobbat aztán meg kisebbet mérnek. Már a Bókayba járunk a gyerrk sebészetre. Bevallom, én egy picit megtörtem és nehezen hiszem, hogy ez felszívódik ìgy, hogy 2 hónap alatt nem igen volt változás. Bár a belső víz szép tiszta, a gyerkőc szépen fejlődik, 2250-ről 2 hónap alatt 4075-re híztunk...eszik is, de sajnálom szegényt, egészen a májáig ér, nem hiszem, hogy ne lenne tőle diszkomfort érzése. Plusz közben lett egy köldök sérvünk, egy lágyék sérvünk is :-( ...ugyhogy néha csak nézem a gyerkőcöt és folynak a könnyeim. Aztán persze összeszedem magam és bíztatom, hogy minden rendben lesz.
      Sajnálom, hogy nem azt tudtam mondani, hogy már nekünk is elkezdett felszívódni. :-(

      Szép hetet!
      Évi

      Törlés
    3. Szia Évi!

      Sajnálom, hogy nálatok nem alakultak olyan jól a dolgok :( Szerintem próbálj meg kitartani, és legalább a kislányod előtt nem sírni, mert mindent megérez, amit te érzel...Jobbat most nem tudok tanácsolni, már ha tanácsolhatok. Örülök, ha majd ismét írsz a fejleményekről.

      Törlés
    4. Szia!

      Azóta mi is Kiss Imréhez járunk :-) Úgy néz ki nem nő ez a ciszta, valószínűleg születése óta ugyanakkora. Tiszta a folyadék benne, rugalmas a fala, úgyhogy elmászik, de összefele még nem haladt. Kiderült, hogy minden gyerekorvos lágyéksérvet látott a koraszülött osztályunkon meg a háziorvos is, no az nincs is, Kiss dr ezt is megnézte. Először 2 hétre rá kellett mennünk kontrollra, aztán 3, most azt mondta, hogy 6 hét. Gondolom mivel stagnál az állapota a gyerek viszont nő rendesen ezért nem piszkálják, műteni meg nem lehet, mert ahhoz túl kicsi, nem tudjak megszúrni. Mondjuk a vicces az egészben, hogy a Péterfy uh-ján volt olyan radiológus aki nem tudta megkülönböztetni a cisztát a hugyhólyagtól...és valószínű a hólyagot mérte, mert üledéket is talált benne. És ezt egy képzettebb radiológus is megerősítette...később a gyerekklinikán sosem találtak üledéket benne és érdekes mód a mérete is kicsit kisebb volt. Azért ez borzalmas, hogy hogy befraszoltatják az embert csupán azzal, hogy nem értenek hozzá mégis elhiszed nekik, hiszen ez az ő szakterületük. És mint tudjuk a Péterfyben üzemel koraszülött osztály, ahol a babák rendszeresen mennek koponya és hasi uh-ra. Megdöbbentett. Később írok, ha van változás.

      Törlés
    5. Jajj, örülök, hogy jól alakulnak a dolgok, és jó kezekben vagytok végre! Kiss Imre egy tündér! (egyébként anyukám akart neki borítékot adni, és nem fogadta el, szerintem ez is sokat elárul a hozzáállásáról)

      Törlés
    6. Szió!

      Rég írtam már...de vártam a leletekre. No, nem.akarom elkiabálni, de úgy néz ki, hogy a mi cisztánk is megy össze. 6 hete már csak 4cm-et mértek, de volt már olyan, hogy egyszer kevesebbet mértek, mert a belek összenyomták. Ma azonban már 2.8cm körül mért csak a radiológus és annál nagyobbat csak úgy produkált, hogy kintebb húzta, mint a látómeteje. Így most papíron 3cm-sek vagyunk, de 6 hónap múlva kell csak menni. Így remélem fél év múlva már nem is találnak semmit sem! Addigra 1 évesek is elmúlunk. A köldök sérvünk is már csak picunka.

      Törlés
    7. Szia! Jó hallani felőletek, köszönöm! Egy újabb megerősítés vagytok, hogy nem kell félni, minden rendben lesz, aminek szívből örülök:) Ha eltűnt a fránya ciszta fél év múlva, írd majd ide, kérlek :)

      Törlés
    8. Szia!

      Kicsit összejöttek a dolgok, így a fél éves kontroll után nem tudtam írni. Most épp a Bokayban ülünk, így van pár percem.
      Szóval 2 hónapja voltunk kontrollon. A ciszta összement 1.7 cm-re így megint kaptunk 6 hónapot és utána kontroll. De ma 3-szor hányt, szerintem nem a ciszta miatt, de felhívtuk Kiss Imrét és mondta, hogy jöjjönk be, így a friss uh csak 1cm-et mutatott. Valószínű a tegnapi kiránduláson benyalt vmit, és azért hányt ki mindent. Még nem engedték haza a kiszáradás veszélye miatt, de a lényeg, hogy nem a ciszta és az szépen megy össze.

      Törlés
    9. Jajj,szegény, remélem, már otthon vagytok :(

      Törlés
    10. Nem tartottak benn minket bulizni 😀 Miután egy jó 3dl cukros lónyál ( így hívom az értelmetlen üdítőket) megmaradt benne, elengedtek 😁
      Majd dec körül jelentkezem, hogy mi van...de azt mondták, hogy ez a ciszta már semmiség és már megcsavarodni sem tud.

      Törlés
    11. Szió!
      No meg volt ma a fél éves kontrollunk, immár 1.5 évesek vagyunk és mára eltűnt a ciszta teljesen és a hasfalunk is bezárult és nincs köldöksérv. Köszönök minden bíztatást! Ugyan nem pár hónap volt, hanem 1.5 év, de végül csak felszívódott magától. 😊

      Törlés
    12. Örülök, hogy végre vége a "kálváriátoknak":)

      Törlés
  3. Sziasztok! Remélem még valaki néha felnéz ide. Nálunk is valószínű hogy petefészek ciszta de ami nem stimmel hogy nálunk 12 héten már észrevették és csak 11mm -es.. valaki esetleg valami megnyugtatót ??? Nagyon megköszönném.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Ilyen kis korban már lehet biztosan látni? Hát, ehhez nem értek :S, szerintem, bízz az orvosban.

      Törlés
    2. Szia!

      Furcsa, mert 12 hetesrn kb 55-60 mm az ülőmagassága, abból 11mm ciszta....szerintem ezt ekkor meg nem tudják pontosan megmondani. Szerintem ne aggódj. Vagy van azóta új infó?

      Törlés
  4. Olyan jó hogy így le írtátok mindent,remélem nekünk is szerencsénk lesz és fel szivódik most 30 hetes és 2,5 cm cisztàt találtak a babának kislány❤️Remélem nem fog nagyobb lenni és azt szeretném meg kérdezni hogy fel szivódhat az anyaméhben is?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Sajnos, erre nem tudok választ adni, de emlékeim szerint arra jutottam anno, hogy valószínűbb, hogy születés után szívódik fel, mert addig kapja nagy adagban az anyai hormonokat.

      Törlés
  5. Köszi szépen hogy válaszoltál,nagyon ideges vagyok nem tudom el hinni hívd ez történt a kis pocak lakómal🥺Nem tudok csak erre gondolni,a stresz miatt nőhet neki nagyobbra a ciszta?

    VálaszTörlés
  6. Szerintem próbálj meg nem idegeskedni, az sosem tesz jót. Ezek a ciszták a legtöbb esetben maguktól elmúlnak, és semmi gondot nem okoznak. Nyugodt baba várást!

    VálaszTörlés
  7. Hello mamik!10 hónapos kislányom és 5,3 cm a ciszta nem szivódik fel😞Nagyon ideges vagyok műteni akarja mindenki de én nem szeretném !Most MR kellene csináljunk csak az a baj hogy azt is altatásban kell és nem tudom mi tevő legyek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. sajnálom, hogy nem szívódott fel magától a ciszta :( Én az orvosokra hallgatnék ez esetben, főleg, ha többen ugyanazt mondják....a kisebbik rosszat választanám.

      Törlés
  8. Csak a baba olyan jól van egy kiegyensúlyozott gyerek nem is faj neki semmi!Egy kis csoda ő ❤️

    VálaszTörlés
  9. Nem értem neki miért nem akar fel szivódni!

    VálaszTörlés
  10. Sziasztok. A lányom 32 hetes terhes. Minden rendben jól fejlődik a baba, de most talált a doktornő egy ciszta szerüséget állítólag a baba hasán és így be fekete a kórházba. Várjuk az eredmény remélem minden rendben lesz. Most, hogy olvasom itt ezen az oldalon, hogy van ilyen mert nem halottam róla és hihetetlen dolog számomra. Mivel 3 terhességem volt és éppen egészségesen hordtam ki szültem meg őket. Nem értem, hogy lehet ilyen ha nálam minden rendben volt,. Milyen oka van hogy ilyen még történik? Köszönöm szépen előre is a választ. Az isten áldjon meg mindenkit. A jó isten adjon erőt egészséget nektek!

    VálaszTörlés